Blog

Elżbieta Sawczuk

sie 08, 2021

JAK SIĘ UCZYĆ SPRZEDAŻY?

Ucz się. Nieustannie.

 

Jeśli przestaniesz zdobywać nową wiedzę z zakresu sprzedaży, szybko zostaniesz w tyle.

Słyszę od ludzi, z którymi pracuję, że nie mają czasu, pieniędzy, możliwości na to, żeby się uczyć.

BZDURY.

Jest tyle różnych sposobów, że jeśli naprawdę chcesz, to będziesz miał możliwości.

 

NAUKA SPRZEDAŻY

 

SKĄD CZERPAĆ WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI?

 

Podam Ci przykłady płatnych i bezpłatnych form. Takich na wyciągnięcie ręki i takich po które trzeba sięgnąć. Sam/a zdecydujesz, która forma jest dla Ciebie.

 

🔶 OD KLIENTÓW

 

Po pierwsze i niezaprzeczalne – najlepszej sprzedaży nauczysz się od Klientów. To oni powiedzą Ci jak im sprzedawać, jak z nimi rozmawiać, czego potrzebują.
Tylko czy jesteś gotów zapytać?

 

🔶 OD LUDZI Z BRANŻY

 

Nazwę ich mentorami, choć nie muszą nimi być. Możesz wziąć od nich tylko jedno zdanie, albo całą postawę w sprzedaży. Możesz zapytać, napisać do nich – najwyżej Ci nie odpowiedzą. A jeśli dostaniesz odpowiedź, to wiesz co robić.
Pamiętam jak zaczynałam bycie trenerem. Dużo nauczyłam się od moich kolegów i szefa.
Może to być najlepszy handlowiec w firmie, albo koleżanka, która pracuje gdzieś indziej. Może to być celebryta, albo guru sprzedaży. Może to być autor książki, albo osoba, którą śledzisz w mediach społecznościowych. Ktoś kogo podziwiasz, albo ktoś kogo nie lubisz, ale robi dobrze to co robi.
Tylko czy jesteś gotów zapytać?

 

🔶 Z KSIĄŻEK

 

Czytaj. Nie wszystkie książki o sprzedaży są dobre. Przeczytałam ich naprawdę dużo. Ale nawet jeśli po ich lekturze zapadanie Ci w głowie jedno zdanie – to nie będzie stracony czas. Co więcej, jeśli jakaś książka będzie do bani – masz z tego taką wartość, że wiesz, jak na pewno nie chciałbyś sprzedawać 😊
Książki, które zrobiły na mnie największe wrażenie to: Iza Krejca-Pawski Sprzedaż – tylko sprawdzone techniki, Wojciech Haman, Jerzy Gut – Handlowanie to gra, Matthew Dixon, Brent Adamson – Sprzedawaj jak Challenger, Sandler – Nie nauczysz dziecka jazdy na rowerze podczas prelekcji. (tu jest cały artykuł o tym jakie polecam książki sprzedażowe).

 

🔶 Z PRASY SPECJALISTYCZNEJ

 

Pigułki wiedzy, konkretne case study, narzędzia. To powody, dla których kocham prasę specjalistyczną. Znajduję tam wiedzę od praktyków. As Sprzedaży, Szef Sprzedaży, Nowa Sprzedaż – regularnie je czytam.

 

🔶 ZE SZKOLEŃ

 

Inwestuj w szkolenia. To krótsza i bardziej efektywna forma przyswojenia wiedzy i nabycia umiejętności niż książki, artykuły i filmiki. Wybieraj szkolenia od praktyków – nie teoretyków. Zwracaj uwagę na to, by szkolenia były warsztatowe, a nie wykładowe. Wybieraj trenerów, z którymi wartościami w sprzedaży się zgadzasz. Nie raz poszłam na szkolenie, gdzie uczono mnie „wciskania”, co zupełnie nie grało z moimi przekonaniami.

Co roku wydaję na szkolenia kilkanaście tysięcy złotych. Dzięki temu szybciej dochodzę do wymarzonych rezultatów, ale też jestem w stanie dawać lepszą wiedzę swoim klientom.

 

🔶 OD KONKURENCJI

 

Wiecie, że mam konkurencję? 😊 Ja też wiem. Ale wiele się od nich uczę. Tomasz Zieliński, Aleksander Olek Sienkiewicz, Karol Froń, Barbara Piasek, Jakub B. Bączek i wielu innych. Oglądam ich filmy, czytam książki i artykuły, obserwuję jak zdobywają swoich klientów. Porównuję co oni robią lepiej niż ja, a co ja lepiej niż oni.
Jestem wdzięczna im, że są, bo dzięki temu mam kogo gonić i przed kim uciekać 😊
A swoją drogą, na rynku jest wystarczająco miejsca dla nas wszystkich.
Doceń więc swoją konkurencję o zobacz, czego możesz się od nich nauczyć.

 

🔶 OD LUDZI SPOZA TWOJEJ BRANŻY

 

Od jednych uczę się sprzedaży, a od innych rzeczy, które w tej sprzedaży są pomocne i ją wspierają. Joanna Ceplin – uczę się „być” w internecie, Pani Swojego Czasu – podziwiam za spontaniczność i lekkość prowadzenia transmisji na żywo, Agata Jakuszko Sobocka – uwielbiam jej kontakt z fanami – no i uczę się rysować 😛

 

🔶 OD WSPÓŁPRACOWNIKÓW

 

Jestem totalną i niepoprawną wizjonerką – nie ma dla mnie rzeczy niemożliwych, dlatego od moich współpracowników uczę się jak przekuwać moje pomysły w złoto. 😊 Martyna Cichowicz – to człowiek, dzięki któremu większość moich projektów „widzi” światło dzienne 😊

 

🔶 OD PRZYJACIÓŁ I ZNAJOMYCH

 

Wspierają, klepią po plecach, ale też potrafią powiedzieć prosto w twarz co nie gra i co robię nie tak. Podpowiadają co mogę zrobić lepiej i nie oczekują za to nic. Wierzą nawet jak mi zdarza się nie wierzyć i potrafią rzucić tak genialnym pomysłem, że szczęka opada do podłogi.

Czasami też mówią, że się nie da, ale wtedy z chęcią udowadniam im, że się mylą 😊

 

🔶 OD RODZINY

 

Moje 12- letnie dziecko nie zna się na sprzedaży, ale pomaga mi w wielu sprawach. Czasami jak mam kryzys kreatywności, daję jej do przemyślenia case – na zasadzie metafory. Tłumaczę sobie później wszelkie jej pomysły na język „codzienny”.
Chociaż jest już na tyle obyta z mediami społecznościowymi, że podpowiedziała mi ostatnio kilka świetnych aplikacji do tworzenia treści video😊

 

🔶 OD SIEBIE

 

Analizuj swoje działania. Posłuchaj swoich rozmów, przemyśl przebieg spotkania, które odbyłeś i zastanów się, co następnych razem zrobisz lepiej, inaczej niż do tej pory.

 

Masz ogrom możliwości. Zdecyduj z których skorzystasz.

 

Pobierz bezpłatną prezentację o tym, jak rozbroić obiekcje w sprzedaży (tutaj).

Zostaw komentarz